De laad- en losinrichting aan de Zuid-Willemsvaart

De laad- en losinrichting aan de Zuid-Willemsvaart

Op 20 januari 1929 berichtte de Helmondse krant De Zuidwillemsvaart over de officiële opening van de elektrische laad- en losinrichting van de firma J.A. van Bussel, die een dag eerder had plaatsgevonden. Het was de eerste elektrische los- en laadinrichting in Helmond. De installatie bestaat nog steeds en is inmiddels opgenomen op de gemeentelijke monumentenlijst.

In 1929 was de krant zeer lovend over de installatie. Zij werd geleverd door de N.V. Machinefabriek Thole in Enschede, een in die tijd erkende grootheid op dit gebied, die installaties leverde tot in Afrika toe. De journalist kreeg met de andere belangstellenden een demonstratie van de mogelijkheden. De brug waarop de cabine zich voortbeweegt is zestig meter lang, terwijl de grijperkraan aan de cabine een vlucht heeft van twaalf meter. De kraan kan in een keer 4000 kilogram heffen; in een uur kan in totaal 40.000 kilogram geladen worden. Een schip geladen met grind werd door de grijper in korte tijd leeggemaakt en het grind op de kade gedeponeerd. Als contrast werd naast de installatie een schip zand leeggemaakt op de oude manier, namelijk met kruiwagens. 

De journalist kon niet anders dan opmerken dat de laad- en losinstallatie een grote aanwinst voor de Helmondse industrie was en veel mogelijkheden bood voor de ondernemers om hun goederen snel op de plaats van bestemming te krijgen. 

Bron: Regionaal Historisch Centrum Eindhoven.

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Ik ga akkoord met het privacy beleid




Vergeet niet akkoord te gaan met het privacy beleid
Reacties worden geladen...
Ontdekken
Wandelaars passeren kasteel Croy.
Dankwoord Baron Speyart v Woerden in stadhuis Breda t.g.v. jubileum Stedelijk Museum Breda, 1967 (Breda Beeldcollectie, B. Speekenbrink)
Een kamp van de Sint Lodewijkgroep.
Helmond. Havenweg, hoek Veestraat in 1892
images/hourglass.png

ZOEKEN...