De kermis op het Binderseind
Aanverwante artikelen
Vroeger kende Helmond veel meer kermissen dan nu het geval is. Vaak waren die andere kermissen buurtfeesten. Zo ook die op het Binderseind rond 29 juni. Deze was ontstaan uit de processie op de feestdag van Petrus en Paulus naar de kapel van de H. Petrus op het Binderseind. Toen na de reformatie processies verboden werden en het kapelletje werd afgebroken, bleef het beeld van de heilige bewaard.
Vanaf het einde van de achttiende eeuw werd het heiligenbeeld op 29 juni versierd op straat gezet. Nadat de Helmonders het beeld bezocht hadden en het met een geldoffer hadden vereerd, trokken ze naar de cafés. In de tuinen achter de cafés werd op de doelen aan prijsschieten gedaan. Daaromheen werden allerlei vermakelijkheden opgesteld. Deze vermakelijkheden leidden tot het ontstaan van een echte kermis.
De Binderseindse kermis mocht men niet betreden zonder gepoetste schoenen. Vermoedelijk is dit een overblijfsel van de gewoonte om een gildekoning op zijn paasbest - en dus ook met gepoetste schoenen - te benaderen. In de negentiende eeuw liepen er tientallen schoenenpoetsers rond over de kermis. In het begin van de twintigste eeuw was alleen Hannes van Aarle nog overgebleven. Op bovenstaande foto uit 1901 staat hij bij de brug over de Ameide vlak bij de Watermolenwal. Daar waar nu het postkantoor staat. Hij staat onder een ‘kroon’. Het is een voorbeeld van de versiering zoals die ten tijde van de kermis in de hele wijk werden aangebracht.
Bron: Regionaal Historisch Centrum Eindhoven.