Paterslaan (3)
Naast de directeurswoning van de Helmondse Rijks-HBS, op nummer 44, bevond zich de winkel van de familie Van Tongerloo-Keijsers. Het is onmogelijk te lezen wat op de ingemetselde steen naast de deur staat. Wel zijn allerlei verdwenen sigarettenmerken in de etalage terug vinden. De reclameplaat van Hunter en pakjes Lucky Strike, Lex 25 en Roxy.
Westende
Onderstaande prentbriefkaart is er een uit de serie “Groeten uit …” In dit geval komen de groeten uit Helmond. De kaart werd op 22 juli 1912 door Rika en Betsy vanuit Helmond gestuurd naar J.G. Slenders in Haarlem. Met een ander plaatje en met een naam van een andere stad erop had de kaart ook van Haarlem naar Helmond gestuurd kunnen zijn. De oude auto met gordijntjes waarin meneer en mevrouw, hij met stoere pet en motorbril en zij met voile, over onbestrate wegen rijden roept een zeker vakantiegevoel op. Behalve de auto toont de tekening nog een ander boegbeeld van de vooruitgang: de telefoonpalen.
De gasfabriek
Vroeger zorgde iedere gemeente voor de eigen energievoorziening. Als eerste was er het gas, dat vooral gebruikt werd voor verlichting. Het was de voorloper van nutsvoorzieningen als waterleiding en elektriciteit. Op 23 september 1861 besluit de Helmondse gemeenteraad dat er voor rekening van de gemeente een gasfabriek gebouwd moet worden. Daarbij had men in gedachten een terrein aan de Molenstraat, dan wel aan de Steenweg. Maar eind december bood Albertus Bots een terrein te koop aan dat bij de haven lag. De tien op het stuk grond gelegen huizen moesten voor de gasfabriek wijken. Het terrein lag erg gunstig, omdat de kolenaanvoer via het kanaal gegarandeerd was. Wel zou op voorstel van de gemeenteraad de fabriek wat naar achteren geplaatst worden, zodat er aan de voorzijde ruimte overbleef om de haven te verbreden.
Andries Schoemaker
Tussen 1725 en 1735 verzamelde de Amsterdamse lakenhandelaar Andries Schoemaker allerlei historisch en topografisch materiaal over steden en dorpen in de Nederlanden. Dit materiaal werd, voorzien van een tekening, opgenomen in een manuscript. Ook de stad Helmond kreeg aandacht van Schoemaker. Behalve een tekening met een beschrijving van de stad, is er een tekening met beschrijving van Binderen. Als voorbeeld voor het stadsgezicht van Helmond gebruikte Schoemaker een gravure van L. Guicciardini. Het gebruiken van andermans materiaal was in die tijd zeer gebruikelijk. Ook de bekende gebroeders Blaeu hebben eenzelfde soort tekening van Helmond gemaakt, waarvoor de tekening van Guicciardini als voorbeeld diende. Nu zouden we dit plagiaat noemen.
Helmond in beweging
Onderstaande foto is genomen vanaf de Ameideflat in 1972. In technische termen heet dit ook een luchtfoto, hoewel daarbij vaak gedacht wordt aan een foto die vanuit een vliegtuig is genomen. In ieder geval biedt het hoge standpunt van de fotograaf een prachtig overzicht over een stuk van Helmond dat in de jaren zeventig flink in beweging was. Goed is te zien wat er in dertig jaar verdwenen is en wat er weer is opgebouwd.
Van der Foelartstraat
De sociale woningbouw in Helmond in de jaren twintig voldeed toentertijd volledig aan de eisen die gesteld werden en was een voorbeeld van hoe het moest. De trotse stad gaf zelfs een brochure in drie talen uit om internationaal te laten zien hoe geweldig er in Helmond gebouwd werd. In 1921 kreeg een van die nieuwe straten de naam Van der Foelaartstraat. Dat was een foute naam. De persoon waarnaar de straat genoemd was heette Jan Jacob van der Foelart. In 1957 werd de straatnaam gecorrigeerd.
Zeppelin boven Helmond
In 1783 ging de luchtballon die ontworpen was door de gebroeders Montgolfier voor het eerst de lucht in. Vanaf die tijd werden allerlei pogingen ondernomen om luchtschepen te ontwerpen die bestuurbaar waren. In 1900 vloog in Duitsland de eerste Zeppelin, genoemd naar zijn ontwerper Graf Ferdinand Zeppelin. Deze in 1838 geboren graaf hield zich na een militaire carrière bezig met de ontwikkeling van luchtschepen met een metalen geraamte. Veel belangstelling trok het gevaarte toen nog niet, maar dat veranderde snel. In 1908 maakte de Duitse kroonprins al een reisje in de open gondel van de Zeppelin II.
ZOEKEN...