De oude en de nieuwe Onze Lieve Vrouwekerk
In 2008 vond een tentoonstelling plaats over de bouw van de nieuwe kerk Onze Lieve Vrouw ten Hemelopneming in de periode 1915-1926.
Voor de duvel niet bang
Over demonisering gesproken. Met de opkomst van Pim Fortuyn werd deze term nieuw leven ingeblazen. Dick Advocaat, inmiddels bondscoach af, is anno 2004 vooralsnog het jongste slachtoffer van demonisering. Afgezien van enkele krassen op zijn ziel lijkt hij er verder zonder kleerscheuren vanaf te komen.
Katoenmaatschappij De Haes aan de Tramstraat
Als je anno 2004 door de Tramstraat loopt, waar op het terrein van de oude zeepfabriek van Redelé nieuwe stadswoningen worden gerealiseerd, dan is er veel fantasie voor nodig om je voor te stellen dat op de hoek met de Dommelstraat bijna 100 jaar lang spinmachines en weefgetouwen van een textielfabriek snorden en zoefden.
Heilige Joseph, patroon van de stad
De stad Eindhoven en omliggende dorpen begonnen in 1903 al aardig in elkaars richting te kruipen en het was slechts een kwestie van tijd voordat Groot-Eindhoven in 1920 een feit zou worden.
De buurtwinkel van de Weduwe A.A. Notten - deel 1
Adrianus Andreas Notten en Catharina Petronella van den Heuvel werden beiden geboren in Woensel. Adrianus Notten was een zoon van een molenaar. Catharina van den Heuvel was dochter van een bierbrouwer.
Klot, leem en carnavalskeien
Peellands bodem heeft in de loop der tijden het Peelvolkje veel gegeven: van brandstof en landbouwgrond tot fossielen en archeologische schatten uit oude culturen, zoals de gouden Romeinse helm. Velen hebben met hard werken hun brood verdiend in de veenderijen, de turfstrooiselindustrie en de landbouw. In de hoogtijdagen van de veenbedrijven was er nog geen sprake van een uitbundig en meerdaags feest als carnaval, dat het werk even doet vergeten. De carnavalsverenigingen in de Peel zijn pas ontstaan in de tweede helft van de 20ste eeuw. Enkele van die carnavalsclubs zijn door hun naam en symboliek wel verbonden met de Peelgrond.
De tram van Asten via Vlierden naar Helmond
Op 23 mei 2006 was het precies 100 jaar geleden, dat een nieuw vervoermiddel door de landerijen van Asten en Vlierden reed; de tram van de Eindhovense Tramweg-Maatschappij ‘De Meierij’. De tram was in Noord-Brabant in 1880 voor het eerst gaan rijden en vanaf dat moment werden door verschillende ondernemers ook plannen gemaakt voor tramlijnen in de regio Deurne-Asten-Someren. Vanuit Asten ijverde fabrikant Bluijssen voor een tramverbinding met Helmond, die vanuit Asten richting Someren moest gaan en dan langs de Zuid-Willemsvaart naar Helmond. Elk jaar waren de verwachtingen van de gemeentebesturen en inwoners hoog gespannen of de tram zou gaan rijden. De plannenmakers kregen het steeds niet voor elkaar, totdat ‘De Meierij’ zich er in 1903 in mengde. Het werd wel een lijntje Helmond-Asten, maar via een verrassend ander tracé, namelijk via Ommel en het Vlierdense Brouwhuis.
ZOEKEN...