Troost
Aanverwante artikelen
Geldrop – Als u vanaf het centrum van Geldrop naar het station wandelt, dan doet u dit natuurlijk door, jawel, de Stationsstraat.
Mocht u dit doen om de trein te pakken om elders cultuur te gaan snuiven dan wel wat architectuur te bewonderen, kijk dan tijdens uw wandeling door deze straat alvast eens goed om u heen. Op deze pakweg 300 meter tellende trip heeft u het geluk om maar liefst vier rijksmonumenten te kunnen bewonderen. De gemeente doet daar nog een bonus bij door aanwijzing van drie gemeentelijke monumenten. Als eerste is Villa Beveja aan de beurt. Een villa in landhuisstijl uit 1922 van architect F. Wolters. Gelijk daarna duikt de iets oudere buurman op: De in 1916 gebouwde voormalige Nazarethschool. P van der Velden was de architect van dit gebouw dat vandaag de dag is opgedeeld in appartementen. Tien meter verder struikelt u alweer over het volgende monument, maar in deze tien meter heeft de gemeente nóg een extra stukje historie gepropt: een Heilig Hartbeeld, geschonken door burgemeester Fleskens bij zijn 25-jarig huwelijk. Zoals beloofd wacht spoedig het volgend juweeltje namelijk klooster Sint-Antoniushuis, een ontwerp in expressionistische stijl van architect J. Duynstee, gebouwd in 1930. Uw blik probeert de schoonheid van het pand op het netvlies te bewaren, ware het niet dat het volgende monument alweer op de schouder tikt. Aan de overkant staat namelijk wederom een creatie in expressionistische stijl. Architect Hanrath was in 1931 verantwoordelijk voor de bouw van deze school, die later Prinses Beatrixschool werd genoemd. U loopt snel door, want de trein wacht niet. Aan het einde van de straat werpt u nog snel een blik op de prachtige villa op nummer 46, uit het begin van de twintigste eeuw. De trein had u nog kunnen halen, maar het woonhuis met dokterspraktijk in traditionalistische stijl uit 1937 van architect G.M. Leeuwenberg doet u de das om.
En nu? Een lekker kopje koffie in de wachtkamer? Dat kan helaas niet meer. Ooit stond aan het einde van de straat dit prachtige station gebouwd in 1912 naar een ontwerp van architect G.W. van Heukelom. Begin jaren zeventig werd het pand afgedankt en gesloopt. De wachtkamer op het perron is door de plaatselijke rijschoolhouder in gebruik. Wellicht dat u bij hem kunt aankloppen voor een bakkie troost!