Emil Otto Hoppé rediscovered – photos 1912 – 1937
Aanverwante artikelen
Gemeentemuseum Helmond presenteerde van 23 april t/m 21 augustus 2016 meer dan 150 fotowerken van Emil Otto Hoppé (1878 München – Londen 1972). In de Boscotondohal was werk te zien dat deze talentvolle fotograaf maakte tussen 1912 en 1937. Prachtige portretten van arbeiders en hun bazen, naast opnames van unieke industriële settingen en stadsgezichten. Na jaren opgeborgen te zijn in een Londens archief, is het bijzondere werk van deze meesterlijke fotograaf herontdekt.
Hoppé was samen met tijdgenoten als Alfred Stieglitz, Edward Steichen, Walker Evans, August Sander en Edward Weston één van de meest belangrijke en bekende fotografen in de eerste helft van de 20e eeuw. Niet alleen legde hij arbeiders en industriële omgevingen vast, hij werd ook geroemd om zijn foto’s van stadsgezichten, landschappen en volkeren die hij nam tijdens zijn vele reizen. Hoppé maakte vooral naam met zijn portretten van de groten der aarde waaronder schrijvers, politici, wetenschappers, artiesten en leden van de Engelse Koninklijke familie. Ook stelde hij zo’n 20 fotoboeken samen uit zijn werk.
Hoogstaande kunst De foto’s van industriële settingen, arbeiders, fabrieksdirecteuren en geldschieters die hij maakte tijdens zijn vele reizen in onder andere Duitsland, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, India en Australië zijn niet alleen van hoge esthetische kwaliteit. Ze geven de kijker ook een indringend beeld van de rangen en standenmaatschappij van die tijd. Als voormalig bankier kende Hoppé de upper class maar al te goed. Ook legde hij de voortschrijdende technologische ontwikkelingen van die tijd vast, in de jaren daarna zouden werkprocessen totaal veranderen.
Verborgen maar niet vergeten Hoppé’s werk is zo’n 40 jaar verborgen gebleven doordat de fotograaf zijn volledige collectie in 1954 aan een Londens fotografiearchief verkocht. In zijn eigen tijd wereldberoemd en geroemd door collega-fotografen, raakte Hoppé hierdoor ietwat vergeten. Ook konden fotografie-historici zijn werk niet goed plaatsen: zijn portretten en afdrukwijze waren traditioneel, zijn onderwerpskeuze en manier van fotograferen waren zijn tijd ver vooruit. Sommige van zijn industriële foto’s doen door hun onderwerpskeuze of beelduitsnede denken aan het werk van Berd en Hilla Becher, Cas Oorthuys of Edward Burtynsky. Zo’n 20 jaar geleden werd het fotowerk van Hoppé bij toeval herontdekt. Deze trend is nu gelukkig gekeerd. Zijn fotoboeken worden heruitgegeven en na enkele recente exposities van zijn werk in het buitenland, is het de beurt aan Gemeentemuseum Helmond om deze grootmeester van de fotografie te presenteren. Het merendeel van de foto’s te zien in Helmond zijn vintage exemplaren afkomstig uit het bezit van Hoppé.
MAST De tentoonstelling was eerder te zien bij Fondazione MAST, een nieuw en prestigieus museum gericht op industriële fotografie in Bologna (Italië). Samenstelling en organisatie lagen in handen van Urs Stahel, conservator bij MAST en tevens bekend als mede- grondlegger en voormalig directeur van het toonaangevende Fotomuseum Winterthur. Hij deed dit in samenwerking met de E.O. Hoppé Estate Collection/Curatorial Assistence, Californië. Meer informatie over Emil Otto Hoppé: http://www.eohoppe.com