De gasfabriek
Vroeger zorgde iedere gemeente voor de eigen energievoorziening. Als eerste was er het gas, dat vooral gebruikt werd voor verlichting. Het was de voorloper van nutsvoorzieningen als waterleiding en elektriciteit. Op 23 september 1861 besluit de Helmondse gemeenteraad dat er voor rekening van de gemeente een gasfabriek gebouwd moet worden. Daarbij had men in gedachten een terrein aan de Molenstraat, dan wel aan de Steenweg. Maar eind december bood Albertus Bots een terrein te koop aan dat bij de haven lag. De tien op het stuk grond gelegen huizen moesten voor de gasfabriek wijken. Het terrein lag erg gunstig, omdat de kolenaanvoer via het kanaal gegarandeerd was. Wel zou op voorstel van de gemeenteraad de fabriek wat naar achteren geplaatst worden, zodat er aan de voorzijde ruimte overbleef om de haven te verbreden.
Helmond in beweging
Onderstaande foto is genomen vanaf de Ameideflat in 1972. In technische termen heet dit ook een luchtfoto, hoewel daarbij vaak gedacht wordt aan een foto die vanuit een vliegtuig is genomen. In ieder geval biedt het hoge standpunt van de fotograaf een prachtig overzicht over een stuk van Helmond dat in de jaren zeventig flink in beweging was. Goed is te zien wat er in dertig jaar verdwenen is en wat er weer is opgebouwd.
Van der Foelartstraat
De sociale woningbouw in Helmond in de jaren twintig voldeed toentertijd volledig aan de eisen die gesteld werden en was een voorbeeld van hoe het moest. De trotse stad gaf zelfs een brochure in drie talen uit om internationaal te laten zien hoe geweldig er in Helmond gebouwd werd. In 1921 kreeg een van die nieuwe straten de naam Van der Foelaartstraat. Dat was een foute naam. De persoon waarnaar de straat genoemd was heette Jan Jacob van der Foelart. In 1957 werd de straatnaam gecorrigeerd.
Zuigelingenzorg en melkverschaffing
Ontstaan uit goede bedoelingen had de zuigelingenzorg en melkverschaffing niet louter positieve kanten. Vooral de bemoeienis die met de opvoeding gepaard ging werd vaak als minder aangenaam ervaren. Natuurlijk moet die bevoogding wel in het juiste perspectief van de tijd gezien worden.
Zeppelin boven Helmond
In 1783 ging de luchtballon die ontworpen was door de gebroeders Montgolfier voor het eerst de lucht in. Vanaf die tijd werden allerlei pogingen ondernomen om luchtschepen te ontwerpen die bestuurbaar waren. In 1900 vloog in Duitsland de eerste Zeppelin, genoemd naar zijn ontwerper Graf Ferdinand Zeppelin. Deze in 1838 geboren graaf hield zich na een militaire carrière bezig met de ontwikkeling van luchtschepen met een metalen geraamte. Veel belangstelling trok het gevaarte toen nog niet, maar dat veranderde snel. In 1908 maakte de Duitse kroonprins al een reisje in de open gondel van de Zeppelin II.
De Vijverberg
Son – 24 januari 1969. “Het is het grootste geluk, dat het basisonderwijs in beweging is gekomen. Er komt steeds meer aandacht voor de persoonlijke behoefte van de jonge mens. Hier in Son wordt daaraan gedacht, aan creativiteit, expressie, kunstzinnige vorming.”
ZOEKEN...